maanantai 16. syyskuuta 2013

Itsediagnoosi

Olen jo aiemmin kerskunut sillä, kuinka hyvä olen googlettamaan etenkin erilaisia sairauksia ja vaivoja. Torstaina on gynen käynti, jossa toivon mukaan myös ultrataan munasarjat. Koska olen valveutunut kansalainen, olen tietysti laatinut itselleni diagnoosin jo valmiiksi. Mitään suunnitelmaa minulla ei sen varalle ole, että lääkäritäti onkin eri mieltä. Ehkä aloitan tiukan väittelyn puolustaakseni omaa diagnoosiani tai sitten olen kiltti ja pidän suuni kiinni ja kiukuttelen sitten kotona (ja täällä).

Oma diagnoosini perustuu tarkkaan tutkimustietoon, tietysti. Tutkimukseni ensimmäinen osa on suoritettu tarkalla ja tieteellisellä menetelmällä nimeltään ovulaatiotesti. Nämä lääketieteen huippua edustavat pienet tikut ovat antaneet selon siihen, että ovulaatio tapahtuu normaalisti ja ajallaan. Viime kierrossa kaksi tasavahvaa viivaa testissä todistivat saman mitä kehon muut, lähinnä limasta pääteltävät oireet antoivat ymmärtää. Tässä kierrossa aloitin testaamisen jo eilen, vaikka ovulaatiopäivän pitäisi olla vasta kolmen päivän päästä. Haaleaa viivaa se eilen näytti kuten pitikin eli tieteellisen tutkimukseni tulokset näyttävät edelleen pitävän paikkaansa.

Diagnoosini toinen osa perustuu puolestaan olemassaolevan tutkimustiedon hyödyntämiseen. Lähdetietoni olen haravoinut googlesta, kuten jokaisen tutkijan kuuluukin. Lähdekritiikkiä olen harjoittanut hyvin maltillisesti. Oireiden perusteella olen päätynyt diagnosoimaan itselleni hormonivajetta kierron loppupuolella. Nyt jos olisin lääkäri, määräisin itselleni keltarauhashormonia loppukierron vajetta paikkaamaan.

Tutkimuksistani viisastuneena ehdotan avattavaksi itsepalvelulääkäriasemia, joista voisi jonkinlaisen automaatin avulla ensin diagnosoida itse itsensä ja sitten printata napista reseptin tai vaikkapa labralähetteen.

4 kommenttia:

  1. Pakko sanoa, että ainakin kunnallisella puolella tuo itsediagnosointi voisi toimia! Olen useammankin kerran (eri vaivojen takia kylläkin) käynyt päivystyksessä, jossa aina joku nuori vastavalmistunut lääkäri tai jopa kandi alkaa kuvailemieni oireiden perusteella selata jotain lääkärien käyttämää tietokantaa. Yhtä hyvin siis voisi googlata kotona jo :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, samoja havaintoja on myös työterveyspalveluiden puolelta...

      Poista
  2. Nauratti tämä tekstisi, sillä minä olen aikanaan tehnyt TÄYSIN samanlaisen diagnoosin - ovistestin ja tuntemusten mukaan ovulaatio tapahtuu, mutta koska loppukierron tiputtelu alkaa usein jo DPO 9, diagnosoin itselleni keltarauhasen vajaatoiminnan. Minähän sitten sain lopulta gyneltä Lugesteronit loppukiertoa ja kiinnittymistä tukemaan.

    Muistan, kun menin gynelle valtaisan "tietomääräni" kanssa ja ilme vakavana luennoin muistiinpanot käsissäni ovistestauksesta, tiputtelusta, luteaalivaiheen kestosta, yrityskertojen määrästä ja ajoituksesta. Lääkäri katsoi minua hiljaa ja kysyi sitten, minkä alan ammattilainen olinkaan ja että keskusteleeko hän kollegan kanssa. Posket punaisina totesin, että humanistihan minä, mutta olen vain hieman itseopiskellut aiheesta etukäteen...

    -M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta, kiva kuulla etten ole ainoa yli-innokas asiakas maan päällä. Minulle oli epäselvää, määrääkö gyne yleensä mitään lääkettä vai antaako vain lähetteen polille tai jatkotutkimuksiin. Toivoa siis on, että saisin minäkin avukseni Luget tai jotakin muuta. Pidetään peukkuja :)

      Poista